fbpx

Hvis du overvejer at lave betalte annoncer på Facebook, vil vi hos Dijitall altid anbefale dig at splitteste dit annonceindhold. Men hvorfor er splittest så vigtigt?

En splittest, eller en A/B-test som den også kaldes, giver dig mulighed for at få et større kendskab til, hvem din målgruppe er, og hvad din målgruppe reagerer på. Dette indblik opnås ved at teste forskellige versioner af dine annoncer og herved se, hvilken der fungerer bedst. Ved at splitteste dine annoncer kan du blandt andet teste hvilken af to forskellige målgrupper, der interagerer mest med dit indhold, hvilket billede der fungerer bedst eller hvilken leveringsmetode, der giver de bedste resultater.

Forstå Facebooks annoncestruktur

For at arbejde med Facebook-splittest er det vigtigt at forstå, hvordan Facebooks annoncestruktur er opbygget. Alle annoncer, du laver på Facebook, er indledt i Kampagen, Annoncesættet og Annoncen. Kampagnen er det første, der skal laves, når du udarbejder din annonce. Her skal du angive, hvad formålet med annoncen er. Om du eksempelvis ønsker at få mere trafik til din hjemmeside, at få øget interaktion med din annonce eller at få tilmeldinger til dit nyhedsbrev. Du kan vælge ét formål for hver annonce. Annoncesættet kan forstås som din målgruppe – altså hvem annoncen skal vises til. Her kan du bestemme, om det skal være en bestemt aldersgruppe, om de skal have bestemte interesser, eller om de skal minde om dem, der allerede har udvist interesse for din virksomhed. Der er et hav af forskellige måder at definere, hvem der skal se din annonce.

Annoncen er dét, som målgruppen ser, når de bliver eksponeret for annoncen. Her bestemmer du, om det skal være en video, et billede, hvilken tekst der skal anvendes og meget mere. Helt grundlæggende består annoncen af alt det visuelle. Ved at splitteste dine annoncer får du et indblik i, hvilket annoncesæt (målgruppe) og hvilken annonce (det visuelle) der giver de bedste resultater inden for den pågældende kampagne. Du kan altså ikke teste to kampagner mod hinanden.

Når du splittester dine annoncesæt, opdeler du din ønskede målgruppe i to forskellige grupper, og dette kan gøres på flere måder. Hvis du eksempelvis er i tvivl om, hvorvidt det er et lookalike audience fra din mailliste eller personer med en given interesse, der relaterer sig til dit produkt, som reagerer bedst på din annonce, kan du sætte de to grupper op imod hinanden. Herefter vil Facebook hjælpe dig med at se, hvem af de to, der er mest rentabel for dig at annoncere til. På samme måde kan du også splitteste dine annoncer og herved teste hvilken type annonce, der performer bedst. Testen kan vise dig, om det er videoannoncer, enkeltbilleder eller noget helt tredje, der fungerer bedst. Du kan også teste to forskellige videoer eller billeder for at se hvilken af de to, der giver de bedste resultater. Præcis det samme gælder også med teksten. Du kan bruge det samme billede på dine to tests, men derimod have to forskellige tekster og derved finde ud af, hvilken tekst målgruppen finder mest fængende.

På denne måde får du altså essentielle indsigter i, hvem din målgruppe bør være, hvad de reagerer mest på, samt hvordan du bedst muligt kommunikerer til dem. Derfor er splittests uundværlige, hvis du vil lære din målgruppe bedre at kende, og hvis du vil have mest muligt ud af dine annoncekroner.