Vi har tidligere fastslået, at de sociale medier kan hjælpe alle – det kræver blot den rigtige tilgang. Men det kræver i høj grad også det rigtige indhold på sine sociale medier.

I det følgende indlæg vil vi belyse tre mål, der er typiske for virksomheder, når de benytter sig af opslag på de sociale medier. Dernæst fremlægger vi tre indholdstyper, som skal hjælpe din virksomhed i den rigtige retning i forhold til de førnævnte tre mål.

De tre mål:

  1. SEO – Search Engine Optimization. At skabe indhold, der tiltrækker trafik til din side, er et velkendt fænomen, hvor især nøgleord, overskrifter og indhold er bærende for at det skal lykkes. Et eksempel herpå er at udarbejde en ”how-to” blog, hvor man fokusere på ofte stillede spørgsmål fra forbrugeren af netop dit produkt/service.
  2. Kundeservice – med et indhold, hvor kundeservice er i højsædet, kan man informere sine kunder om, hvorledes produktet bruges, hvordan man får mest ud af produktets funktioner og måske endda bane vej for nye måder at bruge netop dit produkt på.
  3. Autoritet – her fokuseres der på at skabe indhold der er originalt og overbevisende. Her baserer man ikke sit indhold på de typiske nøgleord, der er indenfor ens felt. Her spilles mere på ens nytænkning og ikke nødvendigvis ens indhold på sine opslag på de sociale medier.

De tre indholdstyper:

  1. Helpful Content – Dette er indhold, som besvarer forbrugerens spørgsmål. I sådant et tilfælde er det vigtigt at brainstorme hvilke spørgsmål, der kan fremkomme ved netop dit produkt eller service. Ved at gøre brug af blogs eller videoer, kan man gøre det mere underholdende for forbrugeren. Men for at holde på forbrugeren kræver det også punkt nr. 2…
  2. Engagement Content – her ønskes der, at forbrugeren forbliver på din side ved at klikke længere ind på din side. Dette indhold kan bære præg af underholdning, lærerigt og afhængighedsdannelse. Eksempler herpå er podcasts, opskrifter, video.
  3. Viral Content – her skal indholdet gå viralt. Typisk associeres dette med et større budget og er oftest brugt af store virksomheder, hvor kendte personligheder er medvirkende. Hero content er mini-film, hvor man ønsker at de deles på de sociale medier og opnår et stort antal views. Det skal dog siges, at hero content kan være en billig løsning set i forhold til andre traditionelle advertising muligheder. Et eksempel herpå er TV2’s ”Alt Det Vi Deler”.

Andre store beslutninger for din content marketing lyder:

  • Indholdsform (skriftlig, audio, visuelt, video)
  • Udgivelses kalender
  • Ressourcer og budget