I et dynamisk og nytænkende erhverv som SMM, kan det nogle gange være rigtigt svært at vurdere, hvad der skal til for at blive en dygtig Community Manager – for hvordan er man dygtig til at spotte god content, og hvordan ved man hvordan det skal implementeres i strategien? Her er 8 evner, enhver god Community Manager skal besidde for at skabe en effektiv kampagne.

 

1) Have en dynamisk og fleksibel tilgang til hverdagen

Alle virksomheder er forskellige – og det samme er segmenterne. Det betyder at, man oftest skal have en dynamisk og fleksibel tankegang til arbejdet som Community Manager. De knapper, man skal trykke på for at vække begejstring hos nogle kunder, er ikke de samme knapper, man skal trykke på hos andre. Er man parat til at have en dynamisk tilgang til hver opgave, kan ens fleksibilitet sørge for, at man rammer præcist hver gang.

2) Være kommunikativ rigtig skarp

For at komme ud med dit budskab er det selvfølgelig en stærk nødvendighed, at dine kommunikative evner er knivskarpe. På den måde undgår du simpelthen, at dit budskab går tabt og formår at ramme præcist hver gang. En baggrund inden for kommunikation kan hjælpe dig rigtigt langt.

3) Evnen til at lytte og forstå

En vigtig evne at besidde online er evnen til at forstå sine kunder korrekt. Det betyder ikke blot, at man skal analysere de kvantitative tal, men derimod også, at man evner at lytte og forstå sine kunder. Det gælder især, hvis der er en gennemgående diskurs blandt modtagerne. Find ud af hvad dine kunder efterspørger – her kan du være med til at gøre en afgørende forskel, hvis du forstår dem korrekt.

4) Være tålmodig

Udbyttet af din SoMe kampagne kommer ikke, få uger efter den er påbegyndt. Resultaterne og udbyttet kommer oftest først efter længere forløb med relevante posts og kampagne. Det kræver altid en god rum tid for dit brand at positionere sig online. Derfor kan det nogle gange være svært at bevare tålmodigheden og stole på, at den strategi man har lagt skaffer kunder i sidste ende.

5) Besidde et analytisk mindset

Alle virksomheder er optaget af spørgsmålet om, hvordan de skaber afkast på deres investeringer. En god Community Manager skal være i stand til at skabe udbyttesrige kampagner og definere de parameter, der vil blive brugt til at overvåge resultaterne løbende. Den analytiske tankegang er afgørende for at kunne bevise ROI af din indsats online og dermed altid kunne overbevise virksomheden om, hvorfor dit job er relevant.

6) Være kreativt indstillet

For at kunne fastholde dit publikum skal dit indhold være varierende og spændende for din modtager. Det betyder, at du altid skal være indstillet på at gribe de chancer, der er, når der opstår muligheder i dit content og din virksomhed. En kreativ indstilling gør det muligt for dig at være bedre indstillet til at spotte god content og bruge det i en sammenhæng, der passer til din kampagne.

7) Besidde den nyeste viden om trends og praktiske værktøjer inden for online marketing

I en verden, hvor udviklingen sker så hurtigt, at det kan være svært at følge med, er erhvervet som Community Manager om noget symbolet på dette. Udviklingen af værktøjerne er defineret af nogle få større virksomheder, og disse virksomheder sørger altid for at innovere sig selv, så de altid er relevante for forbrugere og virksomheder. Det betyder, at man altid skal kunne arbejde selvstændigt på at holde sig opdateret med de nyeste redskaber og værktøjer på de sociale medier.

8) Være ajour på samfundsorienterede problemer

Punkt nummer 8 ligger i stærk forlængelse af punkt nummer 7. En stor del af arbejdet hos en Community Manager deler fællestræk med journalistiskkens arbejde. Blog-indlæg, kreative trends og jagten på den gode historie. En evne, som kognitivt skal være at finde hos den gode Community Manager – og som kræver, at man altid er bevidst om udviklingen i omverden og den samfundsmæssige udvikling.

Leave a Reply